vrijdag 21 september 2012

Thank God it's friday!

Dat leest u goed, hier hebben we er namelijk de eerste echte lesweek opzitten. Hoewel ik één vak volg dat al 2 weken bezig is, gingen maandag alle andere lessen ook van start voor de Valencianers. Dit betekende timetabletrouble, weer verdwalen (onder het motto: is het niet in de stad, dan maar in het gebouw van mijn faculteit), en de eerste échte kennismaking met het Spaanse systeem van les volgen. Echt grote verschillen zijn er niet echt met Leuven. De Spanjolen geven geen les in aula's maar in grote klaslokalen, de meeste proffen zijn heel vriendelijk en komen na de les vragen of we er iets van begrepen hebben, de lesuren duren maar 1,5 uur, en de taal natuurlijk.

Spaanse studenten kunnen kiezen wanneer ze welke les volgen aangezien dezelfde lessen op verschillende  momenten en door verschillende professoren worden gedoceerd. Maar wie dacht dat het door dit systeem gemakkelijker zou zijn voor Erasmussers om een uurrooster samen te stellen, kwam bedrogen uit. Vooral omdat alle keuzevakken zo goed als  allemaal op dezelfde momenten vallen. Helaas mogen wij Belgen, in tegenstelling tot schijnbaar élke andere Erasmusser hier aanwezig, niet gewoon random vakken kiezen die we willen volgen (zij het de makkelijkste, de interessantste, de Engelse of gewoon deze die niet in de voormiddag gedoceerd worden). Wij zijn verplicht vakken op te nemen die overeenstemmen met de vakken die we normaal dit jaar in België zouden krijgen, waardoor het samenstellen van een uurrooster zonder daarbij het laatste jaar in Leuven overmatig te belasten een quasi-onmogelijke opdracht is. Tel hierbij op dat de website van de UPV de meest onoverzichtelijke is ooit ontworpen, dat ik les volg in verschillende jaren en faculteiten, dat de uitleg enkel in het Spaans te raadplegen is en dat sommige vakken, hoewel aanwezig in de lijst van aangeboden vakken gewoon niet blijken te bestaan, en je krijgt een idee van de Spaanse organisatieskills.

Gelukkig is het ergste nu achter de rug en ben ik er min of meer in geslaagd een haalbaar (maar zwaar!) lessenrooster op te stellen. Het ziet er naar uit dat ik waarschijnlijk niet veel examens zal hebben omdat de meeste vakken permanent geëvalueerd worden, wat dus wel inhoudt dat lessen skippen niet zomaar vanzelfsprekend is...

Gelukkig woon ik dicht bij de universiteit. 15min wandelen is uitzonderlijk kort in deze stad, waar sommige mensen een half uur met de metro onderweg zijn. De campus van de Politecnica is ook enorm, en bevat naast alle verschillende faculteitsgebouwen ook een voetbalstadion, olympisch zwembad, 8 cafetaria's, een eigen bewakingsdienst en, last but not least, palmbomen! Me gusta esto!

Enkele impressies van de week:

Urbanistica III: prof 10min te laat, 20min weg om kopies te maken, 10min kennismaking en afsluiten met: "I'll explain the project next friday!" (dit is het enige vak dat ik in het engels kan volgen). Les gedaan na 40min.

Acustica Arquitectonica:
Vanvoor in de klas:
"Quien quiere trabajar con este chicos belgas, pienso que estan muy guays!"
("Wie wilt samenwerken met deze Belgen, ik denk dat ze zeer sympathiek zijn!")
Ik voelde me net een stuk fruit op de markt, maar heb ondertussen toch maar mooi een Spaanse partner!

Arquitectura y paisaje:
Slechts 7 mensen aanwezig in het lokaal, vervolgens een 2 uur durende monoloog van de prof waarbij begrippen als 'Falling water van F.L. Wright, Hitler, Kritisch analyseren, landschap, OMA, de Griekse beschaving en roken vielen, maar het verband ertussen me compleet ontging. Ook de vraag of we Jeem Stierlie kenden (ontkennend gemompel), gevolgd door geagiteerd gebaar van de prof waarna hij 'James Stirling' op bord schreef.

In ieder geval ben ik blij dat het vrijdag is, er dit weekend Erasmus PoolParty (met meer dan 600 erasmussers!) en een stranddag op het programma staan, en het na een uitzonderlijk hevige regenbui woensdagavond (de eerste sinds ik hier ben!) terug als vanouds 30° is in de schaduw. Lang leve de herfst!










Geen opmerkingen:

Een reactie posten