vrijdag 14 september 2012

Over PastaBoursin, tandemdinners en oktoberfesten

Het is alweer weekend in deze zonovergoten, prachtige stad waar de kinderen nog op straat spelen, de Middellandse zee slechts op een boogscheut van mijn voordeur ligt, alle lawaai verstomt tussen 14 en 17u vanwege de Spaanse siësta en erasmusfeestjes organiseren big business is.

Wat die siësta betreft, daar kan ik gerust aan wennen. Af en toe een middagdutje doen is altijd wel fijn, maar hier is het ook echt gewoon noodzakelijk. Op het warmste moment van de dag is het binnen aangenamer dan buiten, en dit is misschien wel het kalmste moment van heel de dag. Dat heeft ook te maken met de Spaanse gewoonten. Avondeten gebeurt hier tussen 21 en 24u 's avonds, en voor 3u 's nachts is het akelig leeg in de vele discotheken die 's avonds uit de grond lijken op te rijzen. Plaatsen die je overdag voorbij wandelt zonder ze zelfs maar op te merken, blijken 's avonds clubs, bars en disco's te herbergen, inclusief proppers, VIP-lijsten en fake-Raybanverkopende zwarten.

Als het late ritme even aanpassen is, dan is de taal dat zeker. Hoewel ik op voorhand in België een intensieve taalcursus van 2 weken volgde, is het toch nog net iets anders om moederziel alleen in een land vol ratelende, lispelende Spaanse loco's een metrokaartje te kopen of mezelf het meest voordelige gsm-abonnement aan te schaffen. Desondanks merk ik dat mijn niveau al erg gestegen is in vergelijking met mijn eerste dagen hier, mede dankzij mijn geweldige flatmates die allemaal erg veel geduld oefenen en me langzaam maar zeker van sprakeloze snul tot vlotte local doen groeien. Onder erasmussers  wordt er vooral engels gesproken voorlopig, hoewel ik met een groepje van Italianen, Portugezen, Fransozen en een enkele Duitser wel altijd Spaans babbel. Dat is makkelijker voor hun, aangezien natuurlijk niet iedereen vlot (ahum) 4-talig is.

Al bij al kon ik hier niet beter terechtkomen denk ik. Voorlopig is de enige nog te nemen hindernis het samenstellen van mijn vakkenpakket, wat vrij gecompliceerd is wegens het feit dat ik waarschijnlijk vakken uit 4 verschillende jaren en 3 verschillende faculteiten opneem, maar aangezien de lessen volgende week beginnen zal daar binnekort wel meer duidelijkheid over komen.

Voor dit weekend staat er ook weer vanalles te gebeuren: housewarmingsfeestjes, voetbal (kijken natuurlijk, welke gek gaat er nu in dit weer zelf sporten) en de verjaardag van Victor, waarbij onze piso voor de gelegenheid plaats zal bieden aan een meute Brazilianen, locals en erasmussers.

Zo, bedankt voor alle mailtjes en sms'en met vragen over hier ik het hier stel en of ik nog leef, die doen echt deugd! Normaal zal ik binnekort een 2e gsm hebben voor mijn Belgische simkaart zodat sms'en vanuit België weer gratis zijn voor diegenen die af en toe een teken van leven van mij willen.

Hasta luego!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten